Musea - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Tamara - WaarBenJij.nu Musea - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Tamara - WaarBenJij.nu

Musea

Door: tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

18 Augustus 2010 | Denemarken, Kopenhagen

Onze eerste nacht in Kopenhagen en ik kan zeggen dat de Radisson Blue In Hasselt zeer zware concurrentie heeft gekregen. Onze kamer bevindt zich op de luxueuze zolderverdieping waardoor het tikken van de regen ons in slaap wiegt. We slapen onder en op échte dons en dat bijna een meter boven de grond. Je zou van minder gaan zweven ;-)
Het hotel werd vooral aangeraden voor zijn ontbijt, wel niets van alle commentaren was overdreven. Nog nooit zo’n lekker ontbijt gehad. Alles gemaakt van natuurlijke producten; zelfgemaakte vanilleyoghurt met amandelen in honing. De geur van gebakken brood komt je tegemoet als je de trappen afdaalt om dan nog maar te zwijgen van de hemelse confituren en theesmaken.
Het hotel blijft trouwens zijn waarden zeer trouw. Niet alleen in het ontbijt maar ook qua interieur. Niets in het hotel is een ‘verbruiksartikel’. Alles is vervaardigd van duurzame materialen (glas, hout of steen) en datgene wat niet in deze stoffen kan worden gemaakt is voor 100% recycleerbaar (zelfs de zakjes van de vuilbak). Het is wel leuk om in zo’n principieel hotel te zitten.
Vandaag na het ontbijt de bus op richting centrum en omdat het mooi weer was, besloten we te starten met een open-bus-tour. We hebben het nieuwe operahuis gezien, de hippiebuurt ‘Christianshavn’ en voorbijgereden bij de kleine zeemeermin. Tot onze grote verbazing was deze topattractie, na 70 jaar op dezelfde plaats te hebben gestaan, niet aanwezig. Het bronzen beeldje ‘ligt’ momenteel in China voor de wereldtentoonstelling. Als alternatief staat er een groot scherm waarop je rechtstreeks het beeldje in China kan bewonderen. Dus eigenlijk zien we ook een beetje China ;-) Wel spijtig dat we de meermin niet ‘in het echt’ kunnen aanschouwen.
Vervolgens zijn we Amalienborg gaan bezoeken, beter gekend onder het koninklijke paleis. We waren nog net op tijd om de aflossing van de wacht te kunnen bekijken. Daarna de tentoonstelling bezocht van het koningshuis (rara wie hier onder de indruk was? ;)) en vervolgens wat bezinningstijd doorgebracht in de Frederiks Church of Marmorkirken.
Na een frökost-lunch werd de aanzet gegeven om een fikse wandeling te maken door de kleine kopenhaagse straatjes doch de regen dacht daar anders over. Dus schakelden we over op plan B: musea! Eerste halte: Christiansborg dat gelegen is Slotsholmen. Een gigantisch complex van gebouwen waaronder ook het parlement en de regering zijn gehuisvest. We bezochten ‘The Royal Reception Rooms’ en ja hoor daar heb ik mijn droombibliotheek gevonden. Adembenemend! Waar blijven die euromillions?
Vandaar ging het richting Joods museum. Op zich geen grote tentoonstelling maar het gebouw waar dit museum zich in bevindt, is op zich al een bezoekje waard. Alle muren, plafonds en vloeren lopen schuin. Je mag hier dus niet teveel gedronken hebben, of juist wel?
Ondertussen was het al laat in de namiddag en konden we wel wat rust gebruiken. En waar beter dan in een bibliotheek kan je de nodige rust vinden. Hoewel, zeg nooit zomaar ‘ bibliotheek’ tegen het pareltje dat in Kopenhagen staat. Het oude bibliotheekgebouw is naadloos verbonden met een nieuw gedeelde dat men de zwarte diamant noemen. Het hele nieuwe gebouw is opgetrokken uit zwarte opgeblonken graniet uit Zimbabwe en geeft uit op een van de vele rivieren die zich rond Kopenhagen kronkelen. Zelfs mijn ma vond geen worden voor dit gebouw. Na een grote bibliotheekse cappuccino ging het richting hotel maar niet vooraleer we halt hielden bij het Deens design center. Een absolute must voor allen die zot zijn van design en/of die graag de ‘nieuwigheden’ terug zien uit de jaren ’60, ’70 en ’80. En wees gerust die van 1958 kennen al die voorwerpen nog heel goed ;-)
Vooraleer we richting hotel ‘bussen’ nog effe stoppen bij de vele optreden en marktjes die deze week worden gehouden ter ere van de Pride Parade. En geloof me, het ziet er naar uit dat we zaterdag grote ogen zullen trekken. Nu terug in het hotel. Aan het bloggen vooraleer we terug onder die zalige dons duiken.

• 19 Augustus 2010 - 05:24

Eric En Karla:

Mooi neergeschreven in geuren en kleuren, zoveel kleine details. Het is bijna ofwe er zelf zijn, als ik mijn ogen sluit (even wegdromen mag hé).Maak er een fijne dag van, en hopelijk een dag zonder regen. Knuffels

• 19 Augustus 2010 - 06:47

Ariane:

Wow... klinkt gewoon super... die fotootjes moet ik zien! Vele groeten, ook aan je mama.

• 19 Augustus 2010 - 07:04

Tamara:

Zus en of Thomas, willen jullie deze reisverslagen afdrukken en aan meter, peter en papa geven. Thx

• 20 Augustus 2010 - 07:51

A'ke:

Ja, ik lees je verslag met wat vetraging, maar ik geniet er evenzeer van hoor. Regen of geen regen, jullie laten je niet tegenhouden. That's the spirti! Ik ben een zielig appeltje beginnen eten, want jullie ontbijt heeft me doen watertanden!Ik wil ook gaan naar Kopenhagen! :-)