Zon - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Tamara - WaarBenJij.nu Zon - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Tamara - WaarBenJij.nu

Zon

Door: tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

19 Augustus 2010 | Denemarken, Kopenhagen

Na een zalige nacht en alweer een overheerlijk ontbijt kwamen we tot de vaststelling dat de regenzone Kopenhagen (voorlopig) heeft verlaten en we dus getrakteerd werden op zon voor de rest van de dag. Na 2 dagen blijkt trouwens dat onze kamer uitzicht geeft op een prachtige zonsondergang over de skyline van CPH.
Onze toch start vandaag in China, meer bepaald aan het scherm waar we rechtstreeks de Kleine zeemeermin kunnen bewonderen. Vervolgens betreden we militair domein: ‘kastellet’ een pentagramvorming fort dat destijds een verdediging moest vormen tegen de zweden maar slechts 1x is gebruikt tegen de Engelsen. Het is een mooie omgeving om rond te lopen. Vooral de wallen rond het fort zijn omgevormd tot prachtige wandelpaden die uitzicht geven op zowel de haven als de binnenstad. Naast het fort staat de grootste fontein van de stad ‘Gefionspringvandet’. Een paar kronkelende straten verder, genieten we van een wandeling in Rosenborg Have. Een zeer groot uitgevallen tuin dat grenst aan het Rosenborg Slot; een kasteel dat lijkt weggeplukt uit een sprookje. Binnenin zijn vele kamers ingericht door Vlaamse en/of Nederlandse architecten. In de kelder huist een gigantische kluis ( de deuren en muren zijn er zeker 1 meter breed) waarin zich de kroonjuwelen bevinden van de voormalige bewoners van het slot.
Bij het buitenkomen van dit kasteel waren we getuigen van een militaire mars…of zoiets; een soldaat speelde een (toch wel) vrolijk deuntje op de dwarsfluit en het 50-koppig peloton stapte mee op de maat van de muziek (incl. het tikken van het geweer op de grond). Blijkbaar zijn het niet alleen onze militairen die soms wat ‘raar’ doen ;-)
Ondertussen was het al a 13u en wou de innerlijke mens toch ook wel wat genieten. Gaan eten bij Rizraz (buffet) op dat moment leek het ons een ‘gewoon’ restaurant tot we deze avond in het hotel kwamen. Bleek dat dit etablissement hét vegetarische restaurant bij uitstek was in Kopenhagen. Ik moet bekennen: het is me echt niet opgevallen dat er geen vlees in de lasagne en pizza zat…
Na de lunchstop konden we wel wat beging gebruiken dus besloten we de ‘ronde toren’ te beklimmen. Een toren dus maar zonder trappen. Wel met een brede gang die draaiend omhoog gaat. De koning van die tijd wou met zijn paarden(koets) tot boven kunnen rijden. Vanop de toren had je een prachtig uitzicht op de stad.
Na deze, toch wel eigenaardige toren, stonden er nog 2 kerken op het programma waarbij het bezoek van de eerste al meteen werd uitgesteld naar morgen wegens Denen die maar werkten tot 15u (dat ambtenaren zo vroeg stoppen, tot daar aan toe maar moeten die paterkes niet wat langer werken om hun eten te kunnen betalen?) Soit nog even de ‘Dom van Kopenhagen’ binnenspringen om ons vervolgens in de kolkende shoppingmassa te smijten. Kopenhagen heeft een van de langste winkelstraten in Europa: 2km autovrije shoppingbaan :) Omdat er morgen een namiddagje shoppen op het programma staat, hebben we vandaag enkel de meest bekende winkels aangedaan. Te beginnen met Illums Bolighus: 3 volledige verdiepen (à la innovation maar nog net iets groter) volledig volgestouwd met designartikelen. Gaande van tandenstokers tot glazen, van badhanddoeken tot verlichting. Alle mogelijke voorwerpen vind je daar volledig uitgewerkt volgens het design van een bepaalde artiest/merk.
Wat verderop vind je Illum: een bijna perfecte kopie van Bloomingdale en Macy’s in New York. Je kijkt er je ogen uit.
En zo eindigt onze dag alweer met een optreden van een lesbisch bandje dat het volk moet warm maken voor zaterdag.

• 20 Augustus 2010 - 05:21

Eric En Karla:

Je hebt ons weten te overtuigen dat Kopenhagen meer dan de moeite waard is om er eens naar toe te gaan. En hoe valt de bevolking mee? En in welke taal behelp je je daar, in het Engels of.... Maak er een weer prachtige dag van, en smakelijk hé).

• 20 Augustus 2010 - 06:58

Tamara:

Hey Eric en Karla,

Kopenhagen is echt super. Er zijn trouwens overal voorzieningen voor kinderen. In de restaurant is er steeds een kindermenu en bij alle bezienswaardigheden mogen kinderen onder de 12 gratis binnen en onder de 18 is er een flinke korting. De Denen spreken perfect engels dus je kan hier moeiteloos converseren. groetjes T

• 20 Augustus 2010 - 07:55

A'ke:

En het mooie weer is gelukkig ook aangekomen in Kopenhagen. Nu komt de stad helemaal tot zijn recht. :-) Ik lees dit alles op vrijdag, dus dat betekent shoppingday voor jullie. De winkeliers gaan niet weten wat hen overkomt! ;-)
    Have fun en gebruik die visa goed, de "pijn" komt dan pas later! ;-)