8 december - Reisverslag uit Omawewozonyanda, Namibië van Tamara - WaarBenJij.nu 8 december - Reisverslag uit Omawewozonyanda, Namibië van Tamara - WaarBenJij.nu

8 december

Blijf op de hoogte en volg Tamara

08 December 2013 | Namibië, Omawewozonyanda

Zondag, wat betekent dat we vandaag naar de kerk gaan. Je leest het goed; om 9u staan we met z'n allen aan de kerk. Geen gigantische kathedraal maar een bescheiden gebouw zonder ramen of deuren zodat de wind voor afkoeling kan zorgen. Het is gezellig ingericht zodat het niet echt aanvoelt als een kille kerk. Iedereen is aanwezig met voorop de bosjesmannen en de mensen van de Damara-stam. Vooraan zitten de kinderen uitgedost in hun beste zondagse kleren. Tashen fungeert als priester. Er wordt gezongen en gedanst. Geen psalmen maar opgewekte liedjes waar je automatisch vrolijk van wordt. Er wordt gevraagd om het te laten regenen. De grond hier is kurkdroog en heeft dringend water nodig. Idem voor de dieren en de mensen die hier wonen. Iedereen kan iets zeggen in zijn taal. Ik vraag in het Nederlands om het te laten regenen en ons water uit de kraan niet als 'normaal' te beschouwen. Als de dienst gedaan is zingen de bosjesmannen een afscheidslied en iedereen geeft elkaar de hand. Buiten komen de kinderen ons een knuffel geven. Zo vertederend. En je gaat het niet geloven maar sinds deze middag is het beginnen regenen en het is nog niet gestopt. Ergens zijn onze gebeden verhoord. Blij voor de dieren maar net iets minder voor ons natuurlijk. En het ziet er naar uit dat we morgen ook nat zullen zijn. Gelukkig is het niet koud. Na de kerk is het het gewone werk net als in de namiddag. We zijn ondertussen een geroutineerd team. Extra vandaag is dat we 3 babylammetjes in ons takenpakket hebben gekregen. Ze moeten 4x per dag met de fles gevoed worden. Superschattig! En ook leuk om te doen. Na onze dagtaak gaan we naar onze 'village'. Onderweg worden we omsingeld door struisvogels en dat is nu niet iets om naar uit te kijken. We hebben allerlei truukjes geleerd om ze de baas te kunnen maar als er plots 7 rond jou staan, is dat toch wel even schrikken. We kiezen ervoor om een omweg te maken maar ze blijven ons achtervolgen. We raken net op tijd binnen...oef! Ondertussen is het nog steeds aan het regenen (ik bid nooit meer voor regen!!!!;)) waardoor de leeuwen actiever zijn dan ooit. Meestal brullen ze een paar keer per avond maar nu is het zo goed als onophoudelijk. Dat beloofd en leuk concert te worden om in slaap te vallen.

• 08 December 2013 - 19:24

Hermansbea:

Hè dag buurvrouw het is telkens en plezier om te lezen wat je vandaag hebt beleefd naar de kerk geweest en om regen vragen en dan nog regen krijgen je moet het maar doen ,en dan de dieren eten geven dat moet gewoon zalig zijn hier in city iddergem was het eens droog verder heb ik buiten bezig geweest en zitten opletten naar je poes maar ik heb hem niet gezien ik moet dan ook zeggen dat ik niet veel beweging bij u thuis zie maar ja ik loop dan ook niet de hele dag buiten hè ben der zeker van dat hij goed verzorgd word gilly was vandaag weer in haar nopjes ze had van de Sint ne bal gekregen dus je kunt het je voorstellen wat en plezier ze daar aan had verder met de kippen begint het te klikken maar soms moeten ze nog eens gaan lopen voor mijne haan best wel grappige ;-) ze buurvrouw dat was het zo en beetje voor vandaag Gr uit city iddergem tot nog eens

• 08 December 2013 - 20:03

Dirk:

Daar zijn het dus de leeuwen die brullen ... zal wa paraplu's opsturen. Now on air : singing in the rain. Hier floepen de kerstverlichtingen na de Sint overaal in voortuinen aan, is de gierende storm zelf gaan vliegen en zijn de eerste zes politiecombi's uitgerukt om op de schaatsbaan en kerstmarkt de vechtenden uiteen of neer te kloppen. Overal alcoholcontroles en soms dwaze vluchtpogingen met alle gevolgen vandien. Niks geen nieuwsitem daar van het overlijden van Mandela ? Wolken wolken wolken, nada sterren, of sommigen moeten in spiegels kijken ...groeten en voorzichtig als je daar aan een rond punt komt he :-)

• 08 December 2013 - 23:05

Leen:

Weet je, Tamara, dat het gebrul van een leeuw tot acht kilometer ver te horen is?

Koningsdieren.

• 09 December 2013 - 05:12

Tamara :

Hier geen speciale berichten over Mandela. Geen sirenes, ronde punten of vechtende mensen. Je hoort hier enkel de dieren in combinatie met wat regen. Heel af en toe een auto maar die zijn zeer zeldzaam. Ook hier hangt de kerstversiering maar een kerstsfeer is er niet. Ik heb eerder het gevoel van hoogzomer. Vooral als de krekels van zich laten horen. Geen sterrenhemel maar dat geeft niet. De regen heeft ook zijn charmes.
    En ja Leen, de leeuwen zitten op ern dikke 2 km van ons maar soms lijkt het of ze langs ons bed staan....prachtige dieren...

• 09 December 2013 - 08:02

Mama:

Zo naar de kerk gaan moet heel tof zijn geniet maar van de regen en van de brullende leeuwen als ze maar ver genoeg van u blijven.dikke knuffel mama xxx

• 09 December 2013 - 08:13

Eric:

Fantastisch die samenhorigheid, dat zijn dingen wat we hier in België niet meer kennen.Blijf genieten van al dat moois. warme belgische knuffel