25 januari - Reisverslag uit Tuolluvaara, Zweden van Tamara - WaarBenJij.nu 25 januari - Reisverslag uit Tuolluvaara, Zweden van Tamara - WaarBenJij.nu

25 januari

Blijf op de hoogte en volg Tamara

26 Februari 2015 | Zweden, Tuolluvaara

Misschien komt het door de ijle lucht maar ik slaap hier uitzonderlijk goed. Dus na een zalige nacht ontwaken we vandaag onder een licht grijze hemel. Echter niet voor lang want tijdens het ontbijt breekt het zonnetje door.
Vandaag trekken we er een hele dag op uit met de honden. Lochlan is onze (uiterst knappe) gids. Met 3 hondensleeën gaan we op pad...we rijden langs sprookjesachtige taferelen. Sommige landschappen lijken zo weggeplukt uit een feeërieke droom. Het is zo mooi dat zelfs onze gids zodanig geniet dat hij de afslag mist naar de trail dat we gingen volgen. Daardoor komen we terecht op een ondergesneeuwd meer waar we een U-bocht maken met de sleeën. De honden krijgen het hard te verduren want ze moeten ploegen door de diepsneeuw...enkel hun staarten komen boven de sneeuw uit. Tuurlijk helpen we mee duwen om het werk wat te verlichten. Na wat sleurwerk komen terug op de trail. Het pad leidt ons tussen dennen die overhangen door de sneeuw. We manoeuvreren met onder de laaghangende takken en de honden hebben er hun plezier in om de vallende sneeuw te lopen. Op de middag stop onze gids op de meest idyllische plek die je je kan voorstellen. De zon komt net boven de bomen piepen. We laten de honden eten en helpen Lochlan met de lunch; boven het kampvuur wordt de soep opgewarmd. De dierenvellen worden opengelegd en terwijl de honden een middagdutje doen, genieten wij van de soep en het uitzicht. Het zijn deze kleine dingen die me zo gelukkig maken. Na de lunch zetten we onze tocht verder. Deze keer gaan we door een dennenbos waar je je als mens nietig klein voelt. De bomen steken meters boven ons uit. Verder is het oorverdovend stil, alleen het ruisen van de glijdende slee verbreekt de stilte. We rijden langs toegevroren meren en besneeuwde heuvels. Dit is hemels. Na een trip van meer dan 6u komen we terug aan in de lodge. Maar de dag is nog niet voorbij. Na het diner gaan we op jacht naar het Noorderlicht met. We rijden 4u rond op zoek naar wat opklaringen. Echter zonder resultaat maar de rit is op zich al prachtig. Een mooie afsluiter van een reis die me nog zeer lang zal bijblijven.

• 26 Februari 2015 - 14:09

Dirk:

Wou ik ginderachter net een zaak opstarten om oordopjes te verkopen, dacht aan een booming business te kunnen beginnen maar zal precies noppes worden. Enfin, in de stilte wordt toch het meest gezegd, misschien eens aan wat anders denken dan. Als Elon Musk binnenkort de ruimte ingaat, kan je misschien als passagier mee. Noorderlicht gegarandeerd dan. Speel je mee vrijdag de 13de ?