22 december - Reisverslag uit Otjikondo, Namibië van Tamara - WaarBenJij.nu 22 december - Reisverslag uit Otjikondo, Namibië van Tamara - WaarBenJij.nu

22 december

Blijf op de hoogte en volg Tamara

23 December 2013 | Namibië, Otjikondo

deze morgen is onze Afrikaanse kerstboom gezet (zie foto Facebook) maar kerstsfeer is ver te zoeken. Geen sneeuw, dichtgevroren plassen of warme mutsen en sjaals. De zonnecreme wordt duchtig gesmeerd en buiten gaan zonder water is 'not done'. Mijn dag start met het melken van de geiten. Aparte ervaring...ben nieuwsgierig hoe de kaas zal smaken binnenkort. Daarna zijn de neushorens aan de beurt en checken we of alle katachtigen Ok zijn na de zware onweersbui van vannacht. Op de middag vertrekken we naar Etosha Nationaal park. 35 km rijden van uit de lodge over onverharde weg...een avontuur op zich. Eenmaal we het park binnen zijn, mogen we de wagen niet meer verlaten. Maar dat stoort niet. Wat een uitzichten!!! Onbeschrijfelijk mooi. Onderweg zien we zebra's, impala's, springbokken, 2 grote leeuwen en vossen. Kers op de taart is de 18 welpjes van 3 leeuwinnen. Ze lopen zomaar over de weg. Zoiets moet je gewoon met je eigen ogen zien. En net als we het reservaat willen verlaten, komt een olifant ons tegemoet. Wat een kolos! Een superdag! En dan heb ik nog niet gesproken over de adembenemende zonsondergang, de speciale wolkenvormen en -kleuren en het onweer dat ons een hele namiddag is gevolgd zonder een druppel water. De natuur is hier baas en dat is prachtig om te mogen aanschouwen. Ik heb het gevoel dat het regenseizoen in het noorden meer tit uiting komt dan in het zuiden. Elke dag regent het wel eens ( gelukkig zonder af te koelen) en altijd is er onweer bij. De lucht is hier veel instabieler dan in harnas. Na het avontuur in Etosha genieten we van een overheerlijk diner (lam). Vroeg in bed want morgen gaan we de zonsopgang bewonderen.

• 24 December 2013 - 09:33

Dirk:

Doet me denken aan Ton Lemaire en zijn beschrijving van de verhouding Nature versus Culture. Waar het bij ons ook in de middeleeuwen Natuur met grote N was en schilders er doorheen reisden op zoek naar enclaves van cultuur, Firenze etc. Nu is natuur zelfs met kleine n verdwenen, ze aanzien hier zeven bomen als een park en honderd als een oerwoud. Zonsopgang, enfin de aarde die zich omdraait en weer wegkeert 's avonds. Niks geen maan te zien daar, geen maansikkel in de vlag ? Korte schemering, korte schaduwen 's avonds ? Et au midi : " fuyons, on voit tout " ?

• 24 December 2013 - 09:42

Tamara :

Het was een paar dagen geleden volle maan. Nu is er niets te zien behalve prachtige onweerswolken. Maar het is hier sprookjesachtig. Zeker natuur met ern supergrote N. Zalig kerstfeest, Dirk! Bedankt voor je prachtige schrijfsels. Ik geniet ervan!