kookwedstrijd - Reisverslag uit Otjikondo, Namibië van Tamara - WaarBenJij.nu kookwedstrijd - Reisverslag uit Otjikondo, Namibië van Tamara - WaarBenJij.nu

kookwedstrijd

Blijf op de hoogte en volg Tamara

29 Augustus 2014 | Namibië, Otjikondo

Vooraleer mijn eerste werkdag met PJ begint krijgen we van Latoya een nieuwe opdracht; we worden in gesplitst in 2 groepen en zullen tegen elkaar strijden in een kookwedstrijd. We moeten elk een 'potjie kos' maken. Maw een stoofschotel maar dan in een grote pot boven het kampvuur zoals ze dan doen in de bush. Onze groep wordt bijgestaan door Miss Latoya. Plots blijken mijn gesprekken met de chef-kok heel waardevol te zijn. Alsof ik een voorgevoel had ;) maar eerst aan het werk. De dieren voeden en een hikingpad aanleggen naar de sundowner. Het is een zware klus maar het geeft een voldaan gevoel als we de afgewerkte weg zien. Na de lunch mogen we in de keuken onze ingrediënten kiezen voor het potjie. Wij gaan voor kip met groenten en fruit in een zoet/pikante saus en macaroni. Een gewaagde combinatie maar het proberen waard. Alles wordt overgebracht naar de farmhouse. Eigenlijk zouden daar de vrijwilligers moeten verblijven maar de plek is nog niet helemaal af dus logeren we nu in de lodge. Op de kampplaats van de farmhouse wordt een groot kampvuur aangemaakt waar we kunnen koken. De hele namiddag zijn we volop in de weer om het ideale potjie samen te stellen. Het team dat wint, krijgt van het verliezende team ontbijt op bed :) we worden beoordeeld door 4 juryleden die niet alleen punten geven op smaak maar ook op teamwork, presentatie en creativiteit. Ons geheim wapen: een dessert van fruit, slagroom, kaneel én echte Belgische chocolade ;) het is een zeer leuke bedoening en tegelijkertijd leer ik zoveel bij. Latoya is blijkbaar een kei in het maken van dit soort eten dus we hebben geluk dat zij in ons team zit. Zo'n stoofpot moet minstens 2u op het vuur staan dus na een hele namiddag koken, breekt eindelijk het uur van de waarheid aan; de juryleden mogen proeven en punten geven. En ja....we hebben inderdaad gewonnen ;) foto's zie FB
We genieten nog na bij het kampvuur en keren dan terug naar de lodge. We kruipen vandaag wat vroeger in bed.