21 december 2015 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Tamara - WaarBenJij.nu 21 december 2015 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Tamara - WaarBenJij.nu

21 december 2015

Blijf op de hoogte en volg Tamara

21 December 2015 | Kenia, Nairobi

Na een lang ontbijt verlaten we met spijt in het hart onze kleine oase, op naar de stad. We checken in in het Kenya comfort hotel. Voor het eerst in mijn leven zal ik in een 'dorm' slapen. 12 personen in 1 kamer met een minuscule badkamer. Geef mij dan maar een tent. Gelukkig is het maar voor 1 nacht. Nadat we onze rugzak in de kamer hebben gedropt gaan we de stad in. Nairobi...waar zal ik beginnen?! Ik was in Windhoek al gewend dat er beveilig was maar hier is het zeer extreem. Voor elke winkel, bank, supermarkt, hotel en woonhuis staat er een bewaker. In grotere gebouwen moet je zelfs door een scanner of wordt de inhoud van je tas grondig gecontroleerd zelfs bij de plaatselijke kruidenier. Dat het hier gevaarlijk is ondervind ik als een locale dame naar me toe komt en me op het hart drukt dat ik voorzichtig moet zijn en goed op mijn tas moet passen. Alertheid is geen overbodige luxe. De bevolking is net als de bewaking; extreem. Ofwel zijn ze te opdringerig en weet je dat je goed uit je doppen moet kijken als ze je benaderen en de andere zijn supervriendelijk. Het is heel tegenstrijdig. Gelukkig maken de vriendelijke mensen heel veel goed. Na zowat 1001 controles (incl. Paspoort afgeven ter beveiliging) geraken we eindelijk op de hoogste toren van de stad. Het Kenya international convention building. Volledig uit het niets worden we begeleid door een gids die ons vanop de toren wegwijs maakt in de vele uitzichten die je vandaar kan bewonderen. Hij doet het met heel veel passie en neemt zelfs geen fooi aan. Daarna wagen we ons door het park van de stad om vervolgens verzeild te raken in een gigantische koffiebar die, hoe kan het ook anders, zwaar beveiligd is. Met een late lunch achter de kiezen zetten we onze tocht door de stad verder. Heel raar om echt als enige blanke door de staf te lopen. We zijn dé bezienswaardigheid en overal krijgen we commentaar of worden we aangesproken. Het geeft me een zeer ongemakkelijk gevoel. Na al dat 'geloer' besluiten we om terug te gaan naar ons hotel. Daar is de eerste meeting van onze travelgroep en maken we kennis met de eerste 6 personen. Er zullen er in totaal nog 12 volgen die later aankomen. Deze groep lijkt veel beter mee te vallen dan mijn laatste in livingstone. *fingers crossed*
We maken meteen kennis met Michèle van Australië en beslissen om samen te gaan eten. Op aanraden van onze gids gaan we naar een zeer lokale resto. En lokaal is het wel; het is een grote eetzaal waar je kan kiezen uit 3 Keniaanse gerechten, groenten en rijst. Klein detail: alles wordt met de handen gegeten ook de volledige vis die ik krijg voorgeschoteld. Hilariteit alom :)
Vervolgens terug naar het hotel, met een taxi ook al is het maar voor 1km. Het is gewoon veel te gevaarlijk om 's avonds op straat te lopen. We komen als eerste aan in onze dorm en stilaan loopt het vol....omringt door 6 vrouwen zal ik de nacht doorbrengen :)