25 januari - Reisverslag uit Gechia Island, Botswana van Tamara - WaarBenJij.nu 25 januari - Reisverslag uit Gechia Island, Botswana van Tamara - WaarBenJij.nu

25 januari

Blijf op de hoogte en volg Tamara

25 Januari 2015 | Botswana, Gechia Island

25 januari: 5u30 de wekker. Met goeie moed stap ik naar de douches: geen water en geen elektriciteit dus geen douche voor mij deze morgen. Ondertussen ben ik al lang gewend aan deze 'ongemakken' en haal ik mijn 5liter watervat boven. Om 6u30 betrekken we richting Maun. De stad dat ons toegang zal geven tot de okavango-delta. Het is 5u rijden door een adembenemend en ingerept landschap. In Maun stoppen we om boodschappen te doen. Nadeel van een groep: het duurt eeuwen om een geld te wisselen en een fles water te kopen. Dat geeft mij de tijd om kennis te maken met de lokale bevolking. Hier geen Afrikaans maar een onverstaanbaar taaltje doch ook vriendelijke mensen.
Wanneer we aankomen op onze campsite hebben we meteen lunch. Reden: ik ga vandaag vliegen ;) een reis zonder een vlucht in een klein vliegtuigje, is geen reis he :) vandaag vlieg ik een uitgebouwde ULM boven de okavango delta. Het is gewoonweg prachtig. Een rivier dat zich uitspreidt over ettelijke kilometers en daardoor een unieke fauna en flora bezit. We zien nijlpaarden en honderden olifanten zich te goed doen aan het water. Vanuit de lucht is het dubbel zo spectaculair. Ook hier zover dat het ook kan zien; alleen maar natuur. Heen veel groen door het water. Af en toe zien we giraffen en ook sprinkbokjes zijn van de partij. Zoals verwacht is het een vlucht dat zijn geld meer dan waard is. Een absolute aanrader.
Wanneer we terug naar ons kamp rijden door de straten van Maun, krijg ik het zicht dat iedereen in Europa over Afrika heeft. Hier worden alle clichés bevestigd: mensen wonen in kleine hutjes, de was hangt aan de omheining, ezels, koeien en paarden lopen over de straat en er is slechts 1 asfaltweg, de rest zijn paden uit zand. Het verbaasd me want Botswana heeft een betere economie dan Namibië en toch is de armoede hier duidelijker zichtbaar. Terug in het kamp maak ik gebruik van het internet om effe met het thuisfront te bellen. Blijkbaar vriest het aan de andere kant van de wereld. Geef mij maar de Afrikaanse hitte. Na het avondmaal kruip ik in bed, uitgeput van de lange dagen en korte nachten.

• 27 Januari 2015 - 13:21

Dirk:

Mooie beelden ook op google van de okavango delta , een Lange Wapper zou daar precies wat te klein zijn, verhaal right from the place maakt het heel boeiend om lezen. We proberen ons de geluiden, de geur, de sfeer in te denken. Sterk antidotum voor de omgeving hier :-)